Na ministerstve zdravotníctva bol 19. septembra 2011 štvrtý, záverečný workshop Fórum „Zdravotníctvo 2020“. Jeho účastníci diskutovali na tému „Reformné kroky pre fungujúce zdravotníctvo.“
V úvode stretnutia sa prítomným prihovoril minister zdravotníctva Ivan Uhliarik, nasledovali vstupné prednášky a diskusia. Členovia fóra odsúhlasili nadpolovičnou väčšinou hlasov základné princípy, ktoré sa dotýkajú financovania a ekonomiky slovenského zdravotníctva pre Zdravotníctvo do roku 2020:
- Podiel verejných zdrojov na financovaní zdravotnej starostlivosti na Slovensku by nemal poklesnúť pod hodnotu 70 %.
- Systém verejného zdravotného poistenia by mal byť pluralitný s viacerými konkurujúcimi si zdravotnými poisťovňami.
- Vláda SR by mala vytvárať podmienky na vytváraní konkurenčného prostredia v oblasti zdravotného poistenia.
- Systém verejného zdravotného poistenia by mal ponúkať diferencované balíky služieb pre rôzne skupiny poistencov.
- Financovanie unikátnych funkcií univerzitných nemocníc je úlohou vlády SR.
- Financovanie verejného zdravotníctva je úlohou vlády SR.
- Investície do rozvoja centier excelencie sú úlohou vlády SR.
- Investície do zariadení poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sú úlohou zriaďovateľa a majiteľa. Štát by mal zabezpečiť stabilné legislatívne prostredie.
- Súčasťou stabilného legislatívneho prostredia je predĺženie minimálnej doby platnosti zmluvných vzťahov medzi poskytovateľom a zdravotnou poisťovňou na dobu odpisovania investícií t.j. 4 roky.
- Definícia vhodnej právnej formy pre poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorá bude garantovať zabezpečenie transparentnosti hospodárenia, tvrdé rozpočtové obmedzenia, prehľadné účtovníctvo, transparentné výberové konania a povinnosť auditu.
- Redukcia rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia a možnosť pripoistenia za nadštandardnú zdravotnú starostlivosť.
- Implementovať platobnú metódu DRG pre poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti.
- Mal by sa vytvoriť arbitrážny orgán na posudzovanie sporov medzi poskytovateľom a platiteľom zdravotnej starostlivosti.
V ďalšej časti fóra odsúhlasili nadpolovičnou väčšinou hlasov základné princípy, ktoré sa týkajú reformných krokov pre fungujúce zdravotníctvo do roku 2020:
Dostupnosť zdravotnej starostlivosti:
- Neodkladná zdravotná starostlivosť pomocou vozidiel Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) by mala byť dostupná v každom regióne SR maximálne do 15 minút od nahlásenia náhlej udalosti po príjazd vozidla ZZS.
- Základná neodkladná zdravotná starostlivosť v zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (t.j. základné odbory, ako sú: interná, chirurgia, gynekológia, pediatria, neurológia, ÁRO) by mala byť fyzicky dostupná v každom regióne SR maximálne do 60 minút od nahlásenia náhlej udalosti po poskytnutie nevyhnutnej odbornej zdravotnej starostlivosti.
- Vysokošpecializovaná neodkladná zdravotná starostlivosť v zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (t.j. mimo základných odborov, ako sú: interná, chirurgia, gynekológia, pediatria, neurológia, ÁRO) by mala byť na Slovensku dostupná do 6 hodín od nahlásenia náhlej udalosti po poskytnutie nevyhnutnej vysokošpecializovanej zdravotnej starostlivosti.
- Zdravotné udalosti, ktoré si vyžadujú neodkladnú zdravotnú starostlivosť by mali byť detailne zadefinované.
- Neodkladná zdravotná starostlivosť je za každých okolností v plnej výške uhrádzaná systémom verejného zdravotného poistenia.
- Plánovaná zdravotná starostlivosť u detí by mala byť poskytnutá do 3 mesiacov od indikácie poskytnutia zdravotnej starostlivosti.
- Plánovaná zdravotná starostlivosť u dospelých by mala byť poskytnutá pri diagnostických výkonoch do 6 mesiacov a pri liečebných výkonoch do 9 mesiacov od indikácie poskytnutia zdravotnej starostlivosti.
- Zdravotná starostlivosť v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti je základným pilierom pre dlhodobú starostlivosť v domácom prostredí.
- Dlhodobá zdravotná starostlivosť v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti o chronicky chorých, imobilných a geriatrických pacientov by mala byť poskytovaná v čo najväčšej miere v prirodzenom prostredí pacienta.
- Dlhodobá zdravotná starostlivosť v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti o chronicky chorých, imobilných a geriatrických pacientov by mala byť adekvátne financovaná z verejných zdrojov nad rámec súčasného verejného zdravotného poistenia.
- Vypracovanie podmienok a systému financovania dlhodobej zdravotnej starostlivosti v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti o chronicky chorých, imobilných a geriatrických pacientov je úlohou štátu.
- Poskytovanie dlhodobej zdravotnej starostlivosti v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti o chronicky chorých, imobilných a geriatrických pacientov je úlohou súkromných a verejných poskytovateľov.
Ľudské zdroje:
- Ľudské zdroje v zdravotníctve (zdravotnícki pracovníci) sú najcennejším aktívom slovenského zdravotníctva.
- Rozvoj ľudských zdrojov je spoločnou úlohou štátu, majiteľa zdravotníckeho zariadenia a zdravotníckeho pracovníka.
- Na financovaní vzdelávania zdravotníckych pracovníkov sa rovným dielom majú podieľať všetky tri zainteresované strany, t.j. štát, majiteľ zdravotníckeho zariadenia a zdravotnícky pracovník.
- Vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov by malo byť pre každého zdravotníckeho pracovníka cenovo, fyzicky aj časovo dostupné.
- Špecializačné vzdelávanie lekárov by malo byť ťažiskovo v univerzitných nemocniciach.
- Špecializačné vzdelávanie iných zdravotníckych pracovníkov by malo byť ťažiskovo vo fakultných nemocniciach.
- Každé zdravotnícke zariadenie, v ktorom je špecializačné vzdelávanie by malo mať verejne dostupné študijné plány pre každý odbor tohto vzdelávania.
- Hodnotenie kvality špecializačného vzdelávania je úlohou štátu.
- Hodnotenie kvality celoživotného vzdelávania je úlohou stavovských organizácií.
Prioritné ochorenia:
- Koordinácia štátnych intervencií v rámci primárnej prevencie vysokoprevalentných ochorení je úlohou Úradu verejného zdravotníctva SR, vrátane prípravy legislatívy, financovania intervenčných programov a disseminácie informácií a poznatkov.
- Koordinácia štátnych intervencií v rámci sekundárnej prevencie vysokoprevalentných ochorení je úlohou Ministerstva zdravotníctva SR, vrátane prípravy legislatívy, financovania intervenčných programov a disseminácie informácií a poznatkov.
- Koordinácia štátnych intervencií v rámci znižovania incidencie zriedkavých ochorení je úlohou Ministerstva zdravotníctva SR, vrátane prípravy legislatívy, financovania intervenčných programov a disseminácie informácií a poznatkov.
- Štátne intervencie pri prevencii ochorení by mali byť riadené projektovým riadením s jasnými cieľovými parametrom úspechu a pravidelným vyhodnocovaním projektov.
- Štát by mal koncentrovať štátne intervencie na prevenciu vzniku ochorení, ktorých prevalencia presiahne 1/100 obyvateľov, alebo ktorých dopad na kvalitu života populácie presiahne definovanú hodnotu QALY.
Pacient:
- Zvyšovanie zodpovednosť pacienta za svoj zdravotný stav.
- Zoptimalizovanie spoluúčasti pacienta ako regulačného nástroja dopytu zdravotnej starostlivosti.