Hlavné témy konferencie
XXI. ročník medzinárodnej konferencie Medicína katastrof bol obsahovo zameraný
na oblasť ochrany zdravia a poskytovanie zdravotnej starostlivosti po jadrovej
alebo radiačnej udalosti, činnosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a
integrovaného záchranného systému po jadrovej alebo radiačnej udalosti.
I. Organizácia konferencie
XXI. ročník Medzinárodnej konferencie Medicína katastrof v Slovenskej republike
sa uskutočnil ako aktivita Slovenskej republiky v rámci jej predsedníctva krajín
V4. Príprava konferencie vychádzala z realizácie uznesenia vlády Slovenskej
republiky č. 597 z 13. decembra 2017 k Analýze súčasného stavu pripravenosti
poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na zabezpečenie ochrany obyvateľstva v
prípade jadrovej alebo radiačnej udalosti a návrhu postupu na jej riešenie.
Prípravu konferencie zabezpečovalo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v
spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvom
zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, Ministerstvom
obrany Slovenskej republiky, Ministerstvom zdravotníctva Českej republiky,
Úradom jadrového dozoru Slovenskej republiky, Úradom verejného zdravotníctva
Slovenskej republiky, kanceláriou Svetovej zdravotníckej organizácie v
Slovenskej republike a firmou EGO Zlín, s.r.o. Na materiálnom zabezpečení
konferencie sa podieľali Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo
zdravotníctva Slovenskej republiky, IMUNA Pharm a.s. Šarišské Michaľany a firma
EGO Zlín, s.r.o.
II. Obsahové zameranie konferencie
Konferencia bola uskutočnená v štyroch tematických blokoch. Prvý tematický blok
bol zameraný na charakteristiku dôsledkov jadrovej alebo radiačnej udalosti na
zdravie obyvateľstva a na súčasný stav havarijnej pripravenosti Slovenskej
republiky na jadrové alebo radiačné udalosti. V rámci tohto tematického bloku
odznelo 5 prednášok z toho 4 prednášky zo Slovenskej republiky a 1 prednáška
zástupcom Svetovej zdravotníckej organizácie. Druhý tematický blok bol zameraný
na aktuálny stav pripravenosti a úlohy Hasičského a záchranného zboru a civilnej
ochrany obyvateľstva na jadrovú alebo radiačnú udalosť. V rámci tohto
tematického bloku odznelo 12 prednášok z toho 9 prednášok zo Slovenskej
republiky a 3 prednášky z Českej republiky. Tretí tematický blok bol zameraný na
špecifické otázky poskytovania zdravotnej starostlivosti po jadrovej alebo
radiačnej udalosti, diagnózu a ošetrenie lokálnych radiačných poranení,
medicínsky manažment kombinovaných radiačných zranení, na prvú lekárska pomoc,
základné riziká a ochrana pre prvých zasahujúcich. V rámci tohto tematického
bloku odznelo 10 prednášok z toho 4 prednášky predniesol zástupca Medzinárodnej
atómovej agentúry, 5 prednášok zo Slovenskej republiky a 1 prednáška z Českej
republiky. Štvrtý tematický blok bol zameraný na praktickú ukážku zariadení a
osobných ochranných prostriedkov využiteľných po jadrovej alebo radiačnej
udalosti. V rámci tohto tematického bloku odzneli 4 prednášky a bola vykonaná
jedna praktická ukážka zástupcami zo Slovenskej republiky.
III. Výsledky konferencie
Konferencia svojim obsahom poukázala na aktuálny význam riešenia problematiky
pripravenosti štátu na možnú jadrovú alebo radiačnú udalosť. Táto pripravenosť
sa dosahuje realizáciou opatrení v pôsobnosti dotknutých ústredných orgánov
štátnej správy a vybraných subjektov zo súkromného sektora. Rozhodujúcu úlohu v
tejto oblasti plní Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo
zdravotníctva Slovenskej republiky a Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky,
ktorí vo vzájomnej spolupráci zabezpečujú rozhodujúce opatrenia na ochranu
zdravia a záchranu ľudských životov v prípade jadrovej alebo radiačnej udalosti.
V rámci konferencie bolo poukázané na oblasti, ktoré v súčasnosti sú
problematické a je potrebné ich v najbližšej budúcnosti riešiť. Ide najmä o:
̵ zvyšovanie úrovne teoretickej a praktickej pripravenosti zasahujúcich zložiek
Integrovaného záchranného systému
̵ zvyšovanie úrovne teoretickej a praktickej pripravenosti vybraného personálu
zdravotníckych zariadení podieľajúcich sa na zabezpečovaní poskytovania
zdravotnej starostlivosti osobám postihnutým dôsledkami jadrovej alebo radiačnej
udalosti
̵ postupné vybavovanie zasahujúcich osôb osobnými ochrannými pomôckami a
zariadeniami potrebnými na ochranu ich zdravia pred dôsledkami jadrovej alebo
radiačnej udalosti
̵ vypracovanie a priebežnú aktualizáciu Plánu opatrení Slovenskej republiky na
riešenie jadrovej alebo radiačnej udalosti
̵ v nadväznosti na nový zákon o radiačnej ochrane zabezpečenie jeho praktickej
realizácie v pôsobnosti dotknutých rezortov a doriešenie akútnej potreby
uvedenia do funkčnosti radiačnej monitorovacej siete
̵ vykonávanie praktických cvičení v rámci pôsobnosti dotknutých rezortov a
súčinnostných medzirezortných cvičení za účelom zdokonaľovania pripravenosti na
riešenie jadrovej alebo radiačnej udalosti a preverovania stavu ich
pripravenosti
̵ dokončenie distribúcie rádioprotektívnych látok dotknutým zasahujúcim zložkám
a zdravotníckym zariadeniam
IV. Odporúčania
a) Ministerstvám zdravotníctva Slovenskej republiky a Českej republiky
Zvláštnu pozornosť venovať oblasti zvyšovania pripravenosti personálu
poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na postupné zabezpečovanie
poskytovateľov potrebným materiálno – technickým vybavením.
Pozornosť venovať zdokonaľovaniu urgentných príjmov nemocníc k dosiahnutiu
stálej pripravenosti na poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti
zranenej, povrchovo kontaminovanej osobe dôsledkami jadrovej alebo radiačnej
udalosti. K tomu vypracovať a vydať pre potreby dotknutých zdravotníckych
zariadení odborné usmernenie.
Zaviesť problematiku radiačnej ochrany do vzdelávacieho systému zdravotníckych
pracovníkov.
Využiť poznatky a skúsenosti z XXI. ročníka medzinárodnej konferencie Medicína
katastrof v zdokonaľovaní krízového manažmentu rezortu zdravotníctva.
b) Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky
Využiť poznatky a skúsenosti z XXI. ročníka medzinárodnej konferencie Medicína
katastrof v zdokonaľovaní pripravenosti svojich zložiek na činnosť pri riešení
dôsledkov jadrových alebo radiačných udalostí. Postupne zdokonaľovať vybavenosť
zložiek Integrovaného záchranného systému osobnými ochrannými pomôckami,
prostriedkami a zariadeniami pre vykonávanie zásahu pri jadrových alebo
radiačných udalostiach. Zdokonaľovať systém vzájomnej komunikácie pri riešení
následkov pri jadrových alebo radiačných udalostiach. Organizovať a využívať
praktické nácviky a súčinnostné cvičenia zložiek Integrovaného záchranného
systému.
c) Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky
Spolupracovať a podieľať sa na odbornej príprave dotknutých zamestnancov
ústredných orgánov štátnej správy, členov Ústredného krízového štábu,
zamestnancov zasahujúcich zložiek Integrovaného záchranného systému a
zamestnancov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
d) Orgánom na ochranu verejného zdravia v Slovenskej republike
V nadväznosti na nový zákon o radiačnej ochrane zabezpečiť kontrolu jeho
realizácie v pôsobnosti dotknutých rezortov a doriešiť akútnu potrebu uvedenia
do funkčnosti radiačnú monitorovaciu sieť Slovenskej republiky.
e) Ministerstvu zdravotníctva Českej republiky a Spoločnosti krízovej
pripravenosti zdravotníctva Českej lekárskej spoločnosti J. E. Purkyně
Pripraviť a uskutočniť XXII. ročník medzinárodnej konferencie Medicína katastrof
v Českej republike v roku 2019.