Aký je legislatívny rámec optimalizácie nemocníc?
Zákon o kategorizácií ústavnej zdravotnej starostlivosti
(zákon č.
540/2021 Z. z.) a vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o
kategorizácií ústavnej starostlivosti (vyhláška č.
316/2022 Z. z.)
ako vykonávací predpis. Pre lepšiu orientáciu v štruktúre zákona slúži grafika
nižšie.
Čo je kategorizácia ústavnej zdravotnej starostlivosti a ako
sa vyznať vo vyhláške?
Kategorizácia ústavnej zdravotnej starostlivosti je proces
kedy rozraďujeme nemocničnú starostlivosť do kategórii – medicínskych programov.
Každý program má definované medicínske služby a každá medicínska služba
pozostáva z výkonov a diagnóz. Napríklad Diagnóza č. Dg. R072 – Prekordiálna
bolesť je zaradená v medicínskej službe s názvom Bolesť na hrudníku v
medicínskom programe Neinvazívny kardiovaskulárny program.
V rámci kategorizácie je týchto programov 63. Pre každý
program sú definované aj požiadavky na časovú dostupnosť danej medicínskej
služby, na minimálne počty výkonov, na materiálno-technické ako aj personálne
zabezpečenie. Všetky tieto pravidlá a podmienky definuje Vyhláška č. 316/2022 Z.
z. o kategorizácii ústavnej starostlivosti, ktorú pripravovalo vyše 400
odborníkov.
Nemocnice podľa pravidiel vo Vyhláške č.
316/2022 Z. z.
rozdeľujeme do piatich skupín podľa svojho zamerania, tak, že každá
skupina nemocníc má definovanú povinnú a doplnkovú programovú štruktúru.
Nemocnica musí povinne plniť podmienky pre poskytovanie jednotlivých programov
aby mala garantovanú úhradu od zdravotných poisťovní, resp. aby si udržala svoju
úroveň zaradenia v rámci každoročného vyhodnocovania siete. Všetky tieto dáta na
úrovni nemocníc budú v rámci vyhodnocovania siete každoročne verejne publikované
aj s ukazovateľmi kvality.
Orientácia vo vyhláške č.
316/2022 Z. z.
o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti
Vyhláška č.
316/2022 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti
• Príloha č. 1 – Programový profil pre každú úroveň
nemocnice

• Príloha č. 13 – Zoznam medicínskych služieb – limity a
čakacie doby pre vybrané MS
• Prílohy 2 – 12: Spôsob určenia medicínskych služieb –
algoritmus zaraďovania HP do medicínskych služieb
• Príloha 2: Spôsob určenia medicínskej
služby pre novorodencov
• Príloha 3: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa skupiny klasifikačného systému a diagnózy (Traumatologický program)
• Polytrauma s
kraniocerebrálnou traumou
• Polytrauma a združené
poranenia
• Príloha 4: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa kombinácie hlavného výkonu, diagnózy, veku pacienta a lokalizácie
výkonu
• Spondylochirurgický
program – medicínske služby ako kombinácia výkonu, diagnózy, veku a lokalizácie
výkonu
• Príloha 5: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa kombinácie hlavného výkonu a diagnózy
• Traumatologický
program
• Program internej medicíny
• Neinvazívny kardiovaskulárny
program
• Gynekologický program
• Program gastroenterológie a
hepatológie
• Program endokrinológie,
diabetológie a metabolických porúch
• Reumatologický program
• Program hematológie a
transfuziológie
• Program klinickej imunológie a
alergológie
• Pôrodnícky program
• Program detskej oftalmológie
• Program pediatrickej kardiológie
• Program pediatrickej imunológie a
alergológie
• Program pediatrickej neurológie
• Nefrologický program
• Príloha 6: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa hlavnej a vedľajšej diagnózy
• Program pneumológie a ftizeológie (Multirezistentná
TBC)
• Príloha 7: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa kombinácie hlavného výkonu a odbornosti
• Program nevaskulárnych intervencií
• Príloha 8: Výkony priradené do medicínskych
služieb pre deti ň
• Príloha 9: Výkony priradené do medicínskych
služieb pre dospelých
• Príloha 10: Diagnózy priradené do
medicínskych služieb pre deti
• Príloha 11: Diagnózy priradené do
medicínskych služieb pre dospelých
• Príloha 12: Spôsob určenia medicínskej
služby podľa špeciálnych pravidiel (Program urgentnej medicíny, Program pre
perioperačnú medicíny, Program pre orgánové transplantácie, Program pre
rehabilitačnú a doliečovaciu starostlivosť)
• Príloha č. 14 - Všeobecné indikátory kvality
• Všeobecné indikátory kvality spoločné pre
všetky programy
• Indikátory pre neoperačné programy
• Indikátory pre operačné programy
• Špecifické indikátory pre program a jeho úroveň
• Príloha č. 15 – Špeciálne personálne zabezpečenie,
špeciálne materiálno-technické vybavenie a ďalšie podmienky pre poskytovanie
programov a medicínskych služieb
Zaradenie nemocníc do siete
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky podľa
§ 45 ods. 7 zákona č. 540/2021 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej
starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov rozhoduje o prvom
podmienenom zaradení nemocníc do siete a vydáva prvý zoznam kategorizovaných
nemocníc.
Ako ministerstvo postupovalo pri zaraďovaní nemocníc do
siete
Ministerstvo pri zaraďovaní nemocníc postupovalo podľa zákona č. 540/2021 Z. z.
a podľa vyhlášky č. 316/2022 Z. z., ktoré určujú podmienky – kritériá pre
zaradenie nemocníc do siete:
• Spád (stanovuje zákon č. 540/2021 Z. z.)
• Časová dostupnosť (stanovuje zákon č. 540/2021 Z. z.)
• Existencia povinných programov (stanovuje vyhláška č.
316/2022 Z. z.)
• Plnenie minimálnych limitov (stanovuje vyhláška č. 316/2022
Z. z.)
• Špeciálne personálne zabezpečenie (stanovuje vyhláška č.
316/2022 Z. z.).
Prvé dva roky – 2022 a 2023 zaraďuje nemocnice do siete
ministerstvo. Následne v roku 2024 ministerstvo zriadi Komisiu pre tvorbu siete.
Komisia pre tvorbu siete je zložená z 9-tich členov:
• zástupcu za MZ SR
• zástupcov za zdravotné poisťovne
• zástupcu za Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
• zástupcu za Asociáciu pre ochranu práv pacientov
• zástupcu za Vyššie územné celky
• zástupcu za asociácie nemocníc.
Bude zriadená aj Rada pre tvorbu siete. Komisia pre
tvorbu siete bude rozhodovať o zaraďovaní nemocníc do siete a Rada pre tvorbu
siete bude posudzovať námietky a odvolania zo strany nemocníc, po tom čo Komisie
pre tvorbu siete rozhodne o zaraďovaní.
Voči prvému podmienenému zaradeniu nie je možné sa odvolať.
Následne v roku 2023 bude možné sa odvolať voči zaradeniu v sieti. Po uplynutí
lehoty pre splnenie podmienok podmieneného zaradenia budú nemocnice zaradené do
siete riadne.
Do 30. apríla každého roku bude možné podať žiadosť o
podmienené zaradenie do siete, o podmienené zaradenie doplnkového programu alebo
o zmenu úrovne.
Vyhodnotenie siete bude prebiehať periodicky každoročne a
bude zverejňované na stránkach MZ SR. Prvé vyhodnotenie siete MZ SR zverejní do
júna 2023.
Kedy budú nemocnice povinné plniť podmienky vyplývajúce z
ich zaradenia do siete
Nemocnice sa začnú riadiť podľa ich zaradenia v sieti, resp. začnú plniť
podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosti definované vyhláškou č. 316/2022
Z. z. od 1.1.2024. Do tohto termínu bude zdravotná starostlivosť v nemocniciach
poskytovaná v súčasnom režime.
Nemocnice I. úrovne a ich zaradenie do siete
Zaraďovanie do siete ustanovuje
§ 10 ods. 7 zákona č. 540/2021 Z. z.. reforma nemocníc optimalizuje
nemocničnú starostlivosť. Polikliniky, ktoré sú súčasťou nemocníc a ktoré
poskytujú starostlivosť v ambulanciách, budú naďalej fungovať tak ako doteraz.
Kvalitná nemocnica I. úrovne teda poskytne občanom vysoko dostupnú a kvalitnú
špecializovanú ambulantnú starostlivosť, ako aj jednodňovú či následnú
starostlivosť, avšak nie len to – nemocnica prvej úrovne má možnosť poskytovať
pomerne veľkú škálu doplnkových programov druhej úrovne, pokiaľ je v regióne
potreba (napríklad pôrodnícky program). Práve doplnkové programy predstavujú
možnosť ako zachovať a ďalej rozvíjať programy, v ktorých je nemocnica silná a v
danom regióne po nich existuje dostatočný dopyt. Na základe doplnkových
programov bude nemocnica následne zaradená do siete.
Je však nutné podotknúť, že nemocnica vyššej úrovne primárne
prichádza s povinnosťami šírky programov, počtov výkonov, personálu aj techniky.
Neplnenie týchto požiadaviek vedie ku kráteniu platieb zo zdravotnej poisťovne a
potenciálne aj k zníženiu úrovne. Je preto ekonomicky výhodnejšie mať silnú
nemocnicu I. úrovne s kvalitnými doplnkovými programami.
Nemocnice II. až V. úrovne a ich zaradenie do siete
Podľa
§ 10 ods. 2 zákona č. 540/2022 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej
starostlivosti ministerstvo zdravotníctva podmienene zaradí nemocnicu do siete a
podmienene určí úroveň nemocnice, ak sú splnené
a) podmienky pre tvorbu siete, ktoré definuje
§ 10 zákona č. 540/2022 Z. z.
b) predpoklady na poskytovanie povinných programov v rámci
programového profilu, ktorými sú:
1. prevádzkovateľ nemocnice má
povolenie na prevádzkovanie všeobecnej nemocnice alebo špecializovanej
nemocnice,
2. prevádzkovateľ nemocnice má
špeciálne personálne zabezpečenie prislúchajúce k programovému profilu, ktorý
bude nemocnica vykonávať,
3. prevádzkovateľ nemocnice má
špeciálne materiálno-technické vybavenie prislúchajúce k programovému profilu,
ktorý bude nemocnica vykonávať.
Špecializované nemocnice a ich zaraďovanie do siete
Do siete budú v prvom kvartáli budúceho roka zaradené aj špecializované
nemocnice. Špecializované nemocnice sa do siete zaraďujú podľa špecifických
pravidiel. Proces zaraďovania špecializovaných nemocníc je ustanovený v zákone
č.
§ 45 ods. 8 zákona č. 540/2021 Z. z..
Ministerstvo zdravotníctva podmienene zaradí do prvého
zoznamu kategorizovaných nemocníc aj špecializované nemocnice, ktoré za roky
2019 až 2021 aspoň v jednom z týchto rokov splnili minimálne počty medicínskych
služieb niektorého z programov, a povolí im tie doplnkové programy, pre ktoré
splnili minimálne počty medicínskych služieb, ak boli stanovené. Úroveň
špecializovanej nemocnice sa určí podľa najvyššej úrovne doplnkového programu.
Na špecializované nemocnice sa nevzťahuje povinnosť poskytovať všetky povinné
programy a doplnkové programy v rozsahu programového profilu nemocnice určeného
pri kategorizácii nemocníc.
Systém partnerských nemocníc
Ak hlavná nemocnica nie je schopná samostatne splniť celý rozsah povinných
programov v rámci programového profilu, môže splniť niektoré povinné programy v
spolupráci s partnerskou nemocnicou. O partnerských nemocniciach hovorí
§19 ods. 3 zákona č. 540/2021 Z. z.
Partnerská nemocnica je nemocnica, ktorá dopĺňa celý rozsah
povinných programov v rámci programového profilu hlavnej nemocnice.
Partnerská nemocnica sa spolu s hlavnou nemocnicou nachádzajú
na území rovnakej obce alebo mesta; ak ide o mesto, nesmie byť čas dojazdu
osobnou dopravou medzi nemocnicami viac ako 15 minút.
Hlavná nemocnica, ktorá plní programový profil spolu s
partnerskými nemocnicami, má s každým prevádzkovateľom nemocnice, ktorá je
partnerskou nemocnicou, uzatvorenú zmluvu o spolupráci, v ktorej si
prevádzkovatelia nemocníc dohodnú
• rozsah vzájomného zabezpečenia dostupnosti
zdravotníckych pracovníkov prostredníctvom zmluvy o dočasnom pridelení
zamestnanca medzi zamestnávateľom a užívateľským zamestnávateľom podľa Zákonníka
práce),
• rozsah vzájomného využívania materiálno-technického
vybavenia pre poskytovanie medicínskych služieb,
• rozsah a spôsob finančného vyrovnania činností uvedených v
prvom bode a druhom bode, ak sa prevádzkovatelia nemocníc na finančnom vyrovnaní
dohodli.
Nové nemocnice a ich zaradenie do siete
Podľa
§12 ods. 1 zákona č. 540/2021 Z. z.. môže prevádzkovateľ nemocnice
každoročne do 30. apríla podať žiadosť o podmienené zaradenie nemocnice do
siete.
Čo znamenajú jednotlivé úrovne nemocníc
Čo znamená I. úroveň?
Čo poskytuje?
Pri nemocnici I. úrovne je dôraz na časovú dostupnosť. Nemocnice I.
úrovne budú zamerané na ambulantnú a na jednodňovú starostlivosť. Význam
JZS je pre efektívne fungovanie zdravotného systému nezastupiteľný a rozsah
tejto starostlivosti sa bude aj v čase naďalej zvyšovať.
Nemenej dôležitou zložkou bude následná starostlivosť.
V nemocniciach vyššej úrovne sa budú riešiť komplikovanejšie plánované zákroky a
pre potreby následnej starostlivosti a rehabilitácie bude pacient prevezený do
nemocníc bližšie k ich domovu a blízkym. Význam následnej a dlhodobej
starostlivosti na Slovensku výrazne vzrastie aj vďaka starnutiu populácie. V
dnešných podmienkach je tento sektor výrazne poddimenzovaný.
V neposlednom rade v regiónoch, kde bude existovať potreba,
majú nemocnice I. úrovne možnosť poskytovať aj škálu programov pripadajúcich
nemocniciam II. úrovne ako doplnkový program (napríklad Program urgentnej
medicíny, Pôrodnícky program, Program internej medicíny, Neinvazívny
kardiovaskulárny program a.i.). Celkovo nemocnica I. úrovne môže mať až 18
programov I. úrovne, 27 programov II. úrovne, či 5 programov vyšších úrovní.
Práva
Naďalej môže poskytovať všetky programy, ktoré sú pre tieto nemocnice nepovinné,
a to rovnako ako dnes po dohode a zazmluvnení zdravotnou poisťovňou (možnosť
poskytovania nepovinných programov v nemocnici I. úrovne definuje príloha č. 1
vyhlášky č. 316/2022 Z. z). Povinné programy aj doplnkové programy v tejto
nemocnici zdravotná poisťovňa musí zazmluvniť a rovnako tak schválené
doplnkové programy.
Povinnosti
Nemocnica je povinná plniť aj limity - počty výkonov, intervencií, alebo
hospitalizačných prípadov ak tak stanovili odborníci pre schválený programový
profil, ktorý nemocnica poskytuje. Okrem škály programov boli odborníkmi
stanovené aj podmienky za akých má nemocnica daný program poskytovať - aký ma
mať personál, techniku a aké indikátory kvality má zariadenie plniť. Miera
plnenia stanovených podmienok (počtov výkonov, špeciálne personálne,
materiálno-technické požiadavky a kvalita) bude každoročne vyhodnocovaná. V
prípade nedostatočného plnenia uvedených podmienok – na menej ako 80 %, je
stanovený mechanizmus sankčných krokov (od upozornenia cez zníženie úrovne, až
po krátenie platieb).
Čo znamená II. úroveň?
Nemocnica na II. úrovni je nosnou v poskytovaní akútnej a plánovanej
starostlivosti v regióne. Poskytuje starostlivosť pre okolo 75 % všetkých
hospitalizácií. Spád nemocnice na tejto úrovni je minimálne 100.000 a maximálne
220.000 obyvateľov (je tak na Slovensku priestor pre cca 40 nemocníc úrovne
II a vyššej). 90% obyvateľov Slovenska musí mať dostupnú osobnou dopravou
takúto nemocnicu do 60 minút (a maximálne 1,5% obyvateľov ďalej ako 90 minút).
Nemocnica II. úrovne poskytuje starostlivosť v širokom spektre chirurgických
a internistických disciplín. Medicínska služba Odstránenie cudzieho telesa z GIT
bude poskytovaná nepretržite v režime 24/7. Nemocnica zabezpečuje dostupnosť
povinných medicínskych služieb z klastra pediatrických programov ako nemocničná
pediatria, pediatrická hematológia a onkológia, či pediatrická kardiológia.
Nemocnica II. úrovne má povinných 43 programov, a môže poskytovať aj
starostlivosť v rámci 61 doplnkových či 8 nepovinných programov. 51 z týchto
doplnkových programov sú z úrovne III. či IV.
Čo znamená III. úroveň?
Nemocnica na III. úrovni poskytuje komplexnú akútnu a plánovanú starostlivosť
v objeme okolo 17% z celkového počtu hospitalizácií. Spád nemocnice na tejto
úrovni je minimálne 450.000 a maximálne 900.000 obyvateľov (7 – 12 nemocníc III.
úrovne a vyššej). 90% obyvateľov Slovenska musí mať dostupnú osobnou dopravou
takúto nemocnicu do 60 minút (a maximálne 1,5% obyvateľov ďalej ako 90 minút).
Nemocnice III. úrovne poskytujú špecializované komplexné výkony pre pacientov
so spektrom kardiovaskulárnych ochorení ako vaskulárne intervencie, cievna
chirurgia a arytmológia. Na danej úrovni nemocníc sa budú vykonávať aj
neurointervenčné výkony pri cievnych mozgových príhodách. Z chirurgických a
internistických výkonov, diagnóz, je to súbor medicínskych služieb vyžadujúci
multidisciplinárny prístup k diagnostike a liečbe ochorení. Nemocnice III.
úrovne budú poskytovať aj program paliatívnej medicíny pre dospelých.
Nemocnica III. úrovne má povinných 97 programov (pre ktoré musí plniť
podmienky kategorizácie ako MTZ, personál, počty výkonov), a môže poskytovať aj
starostlivosť v rámci 68 doplnkových či 3 nepovinné programy. 50 z týchto
doplnkových programov sú z úrovne IV. či V.
Je nižšia úroveň nemocnice horšia?
Úroveň nemocnice hovorí o tom aké programy, resp. aké
programové spektrum a na akej úrovni nemocnica poskytuje. Inými slovami uvedené,
úroveň nemocnice nehovorí o kvalite starostlivosti ale o rozsahu starostlivosti.
Cieľom reformy je mať rovnako dobré nemocnice I. úrovne, ako aj nemocnice III.
úrovne. Samozrejme škála výkonov bude v nemocniciach rôznej úrovne iná a s tým
súvisiace aj povinnosti nemocnice v zabezpečení materiálno-technického,
personálneho vybavenia, ale aj v kapacite na dostatočný počet výkonov pre
plnenie limitov.
Aké medicínske programy môžu jednotlivé nemocnice
poskytovať?
Rozdelenie programov v kategorizácii:
Povinné programy
• Ide o programy, ktoré musí každá nemocnica na príslušnej
úrovni poskytovať a plniť (po personálnej, materiálno-technickej stránke, ako aj
počtom výkonov) .
Doplnkové programy
• Rozširujú portfólio medicínskych služieb, ktoré nemocnica
poskytuje, a umožňujú tak nemocniciam špecializovať sa a rozvíjať vo vyššej
komplexnosti.
• Nemocnica môže o povolené doplnkové programy požiadať
ministerstvo a v rámci tvorby nemocničnej siete sa o ich zaradení rozhodne
vtedy, ak je dostatočná potreba v regióne po týchto medicínskych službách.
• Zaradením doplnkového programu nemocnica musí splniť všetky
požadované kritériá – napr., počet výkonov, personálne kapacity, technické
vybavenie a pod.
• Po schválení doplnkových programov ministerstvom budú
doplnkové programy hradené z verejného zdravotného poistenia.
Nepovinné programy
• Ide o typ programu, ktorý MZ SR neschvaľuje a ani
nevyhodnocuje.
• Je na dohode poskytovateľa a zdravotnej poisťovne, či daný
program zazmluvní.
Zoznam programov pre jednotlivé úrovne nemocníc:
Prehľad medicínskych
programov.
Ako sa môže meniť úroveň nemocnice, ako si požiadať o
doplnkový program v budúcnosti?
Každoročne môže nemocnica požiadať do 30. apríla o podmienené
zaradenie nemocnice do siete, zvýšenie / zníženie úrovne nemocnice, poskytovanie
doplnkového programu. V zákone č. 540/2021 Z. z. to upravuje
§ 12. Rozhodovanie upravuje
§ 15, kde sú o.i. definované aj lehoty na riadne zaradenie (min. 24
mesiacov, max 36 mesiacov). Samotné rozhodovanie robí odborná Komisia pre tvorbu
siete (9 členný orgán so zástupcami MZ SR, zdravotných poisťovní,
poskytovateľov, VÚC, pacientskych organizácií, ÚDZS).
Ako sa počíta geografická dostupnosť?
Zákon definuje podmienky pre geografickú dostupnosť pre
jednotlivé úrovne nemocníc. Spád v zmysle zákona č. 540/2021 Z. z. neznamená
príslušnosť pacienta k nemocnici (nakoľko má slobodnú voľbu poskytovateľa), ale
indikuje časovo najdostupnejšiu nemocnicu pre pacienta osobnou dopravou z miesta
bydliska. S použitím dát od zdravotných poisťovní (údaje o mieste pobytu na
úrovni obcí) a dát obstaraných od Žilinskej univerzity, ktoré využíva na
plánovanie výjazdov aj operačné stredisko záchrannej služby, sa stanoví vážený
priemerný dojazd osobnou dopravou k danej nemocnici (§
2 ods. 12 zákona č. 540/2021 Z. z.) ako dostupnosť motorovým vozidlom
rýchlosťou jazdy, ktorá je primeraná typu pozemnej komunikácie). Zároveň sa
kontroluje aby na úrovni SR 90 % obyvateľov bolo v pozitívnom limite (čiže do
istého času) a maximálne 1,5 % bolo nad horným limitom dojazdu. Dostupnosť sa
teda kontroluje pre systém ako celok, nie pre jednotlivé nemocnice.
Ako sú riešené čakacie limity?
Podľa
§ 40 zákona č. 540/2021 Z. z. je zdravotná poisťovňa povinná viesť zoznam
čakajúcich pacientov na zdravotnú starostlivosť na základe návrhu na
plánovanú zdravotnú starostlivosť, ktorú navrhuje poskytovateľ, teda nemocnica.
Vyhláška č. 316/2022 Z. z. v prílohe 13 menuje medicínske služby pri ktorých je
nárok na časovú dostupnosť (takýchto medicínskych služieb je cez 700).
Zdravotná poisťovňa je povinná tieto zoznamy zverejňovať podľa nemocníc v
rozsahu jedinečný identifikačný kód poistenca, dátum zaradenia do zoznamu
čakajúcich poistencov, kód poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, názov
poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, kód medicínskej služby a plánovaný
dátum poskytnutia plánovanej starostlivosti.
Zákon pomenúva aj situácie kedy môže zdravotná poisťovňa
prerušiť čas počítania dostupnosti, návrh na iného poskytovateľa, ako aj
podmienky a povinnosti zdravotnej poisťovne ak nie je splnená dostupnosť (iný
poskytovateľ, nezmluvný poskytovateľ, iný členský štát v tretej inštancií).
Aké má povinnosti poisťovňa a poskytovateľ?
Zdravotná poisťovňa
Podľa
§ 38 zákona č. 540/2021 Z. z. je zdravotná poisťovňa povinná uzatvoriť
zmluvu s každým poskytovateľom zaradeným do siete v práve v rozsahu povinných a
doplnkových programov. Povinnosti ohľadom výšky úhrady sa odvíjajú od
plnenia podmienok kategorizácie.
Poskytovateľ
Zákon v
§ 41 a 42 menuje povinnosti poskytovateľa. Poskytovateľ je povinný uzatvoriť
zmluvu s každou zdravotnou poisťovňou v rozsahu povinných programov danej úrovne
nemocnice a všetkých doplnkových programov podľa schváleného programového
profilu nemocnice. Nemocnica musí poskytovať všetky medicínske služby v týchto
programoch a zároveň musí plniť podmienky kategorizácie.
Nemocnica má povinnosť bezodkladne poskytnúť každému poistencovi neodkladnú
zdravotnú starostlivosť v povinnom programe alebo doplnkovom programe.
Nemocnica má povinnosť navrhnúť poistencovi, ktorý má
indikovanú plánovanú starostlivosť, zaradenie do zoznamu čakajúcich poistencov a
oznámiť mu predpokladaný dátum poskytnutia plánovanej starostlivosti.
Čo bude nasledovať?
Počas roka 2023 sú plánované nasledovné dôležité míľniky:
• 03/2023 rozhodnutie o doplnkových programoch
• 04/2023 podnety na zmenu kategorizácie ÚZS (zmena vyhlášky)
• metodika pre vyhodnotenie siete
• 05/2023 žiadosti nemocníc o zmenu v sieti doručené
Ministerstvu zdravotníctva
• 06/2023 prvé vyhodnotenie siete
• metodika pre indikátory kvality
• 08/2023 aktualizácia kategorizácie ÚZS
• 08/2023 vydanie rozhodnutí v prípade zmien
• 10/2023 zverejnenie zmien v zozname kategorizovaných
nemocníc
• 11/2023 novelizovaná vyhláška o kategorizácii ústavnej
starostlivosti
• 01/2024 plnenie podmienok definovaných vo vyhláške a zákone